Självlärningskurs i automatlåda...

Skulle ned på stan på jobbet idag och insåg att den trevliga passaten vi brukar använda var ute och åkte. Grabbade således första bästa bilnyckel i nyckelskåpet och gav mig ut för att leta efter tillhörande bil. Väl jag fann den i garaget insåg jag dock att jag fått tag på enda bilen på hela nwt som är nyare än 5 år, nämligen en automatväxlad Saab Turbo.

Har aldrig förut kört en Saab och defenitivt inte bil som inte har manuell växel och kunde till en början inte ens starta den (bra där...). Tog mig sedan hackigt, ryckigt och med andan i halsen ut ur garaget och ned till stan där jag till min lättnad fick byta bort den mot en lättkörd Golf.

Där borde det hela sluta lyckligt eftersom jag faktiskt undvek att ens repa dataavdelningen pärla (som tydligen mest används till okynneskörning under lunchen om jag förstått det hela rätt...). Men nejdå, någon halvtimme senare så ringer en kollega och vill bli hämtad... i Saaben som jag trodde jag blivit av med för all framtid.

Efter att jag tagit mig ned till stan fick jag i alla fall förklarat för mig att man ska lägga i D, som i driving, när man kör. Och när jag senare hämtat upp min kollega fick jag dessutom veta att när man kör automat, så kör man bara med en fot. Det enda jag inte riktigt förstår med bilen numera är hur tusan man vevar ned rutorna... och hur man hanterar pekskärmen till radion (skräll att just datakillarna har en sådan i sin bil...) korrekt. Men hur som helst är jag riktigt stolt över att jag lyckades bemästra den där jäkla saaben utan vägledning, även om det var en skräckinjagande upplevelse.

Kommentarer
Postat av: Madde

haha, du måste komma hit!! här är alla bilar automat!!

2010-09-22 @ 22:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0